Gerry White
Gerry White

Problémy je samozřejmě nejlepší podchytit ještě předtím, než se z nich problémy skutečně stanou. Pokud totiž zvládnete odhalit problém předtím, než vám způsobí újmu na organické návštěvnosti, může to znamenat i záchranu celé firmy. Z toho důvodu využívám u všech svých klientů ContentKing.

Ahoj, Gerry! Mohl bys na začátek říci pár slov o sobě pro ty, kteří tě neznají?

Jsem digitální marketér a geek v jedné osobě a pohybuji se především v oblasti SEO a dat. V současné době působím jako vedoucí technického SEO v Just Eat, což je mezinárodní online platforma pro objednávání jídla. Kromě toho občas přijímám zakázky na volné noze, pracuji jako ředitel pro růst platformy DrinksPal.com a pomáhám organizovat také občasnou akci Take it Offline, kde se setkávají lidé z digitálního marketingu.

Před nějakou dobou jsi řekl, že máš pocit, že se v SEO "brzy posuneme k neustálému crawlování a reportingu“. Proč si to myslíš?

Ano, napsal jsem to ve svém článku 10 Digital Tools Gerry White Couldn’t Live Without. Google váš web crawluje pořád, u velkých webů jsou to tisíce stránek denně. Když se vám tam tedy něco pokazí, nemůžete čekat na svůj měsíční crawl, abyste zjistili, že návštěvnost z vyhledávačů rapidně klesá. Všichni jsme zažili klienty, kteří provedli určité změny, jejichž účinky nikdo nesledoval až do momentu, kdy návštěvnost začala střemhlav padat.

Crawlování na desktopu vám často znemožní efektivně pracovat, a jedinou možností je proto cloudové crawlování. Otázkou pak je, zda byste měli provádět jednorázový crawl jednou či dvakrát do měsíce, nebo využívat nástroj, který váš web sleduje neustále. V případě využívání většího množství nástrojů dochází k tomu, že frekvence a důkladnost crawlování webů napříč vaším portfoliem jsou omezeny rozpočtem.

Jaké nástroje pro tyto účely využíváš a jakým způsobem?

V Just Eat naše výbava zahrnuje nástroje pro monitorování dat na úrovni serverových logů, abychom mohli sledovat, zda se vyhledávače či návštěvníci nechovají neobvykle. Kromě toho aktivně používáme Screaming Frog pro ruční kontrolu a informace z nové Google Search Console, které jsou stále užitečnější, byť mohou být o pár dní opožděné.

Většina klientů využívá Google Analytics, které mají výbornou službu API. Dobře nastavený účet vám tak řekne mnoho o tom, co se na daném webu děje, a to obzvláště nyní, když tato data můžete dále využít v bezpočtu dalších nástrojů.

Problémy je samozřejmě nejlepší podchytit ještě předtím, než se z nich problémy skutečně stanou. Pokud totiž zvládnete zachytit problém předtím, než vám způsobí újmu na organické návštěvnosti, může to znamenat i záchranu celé firmy. Z toho důvodu využívám u všech svých klientů ContentKing.

Proč je podle tebe důležité weby neustále monitorovat a mít přístup k SEO datům v reálném čase?

Klienti nasazují nový kód několikrát do týdne, někdy dokonce několikrát za den. Jediná chyba, která pro uživatele není na první pohled rozpoznatelná, ale mohla něco přidat či odstranit, může zásadně ovlivnit organický výkon. Zažili jsme, že z testovacích stránek zmizely direktivy robots noindex nebo že se na ostrých stránkách vytvořily crawlovací pasti.

Jak tento trend změnil způsob, jakým děláš SEO?

U velkého množství klientů mohu provést rychlou kontrolu pomocí ContentKingu a jeho funkce sledování změn, což zajistí, že projekt, na kterém zrovna pracujeme, je takřka nepřetržitě sledován, a budu tak moci rychle zaznamenat například nechtěné odstranění propojení s analytics. Mohu zde dokonce vidět, kdy došlo k aktualizaci jednotlivých titulků či nasměrování tagů canonical na domovskou stránku. Možnost přesně vědět, kdy se tyto změny odehrály, nám umožňuje přesně určit, která aktualizace vzniklé problémy způsobila.

Gerry White
Gerry White

Při práci na několika webech zároveň platí, že čím méně času strávím kontrolou základních SEO prvků, tím více času mohu věnovat práci na rozvoji a odhalování různých nových příležitosti i problémů. Aktuální přehled o webech, na kterých pracuji, je tedy zásadní pro rychlejší vývoj.

Co se týče reportingu, v jakém formátu ho provádíš?

Klíčovým nástrojem mé každodenní práce se stalo Google Data Studio. Neslouží jen k reportingu, ale také jako účinný analytický nástroj pro slučování dat z různých API. V budoucnu bude existovat jediný report, do kterého budou zakomponovaná všechna data i další věci, v současnosti však potřebuji ještě několik dalších nástrojů.

Zamiloval jsem si Sistrix, který provádí denní aktualizaci dat o viditelnosti. Jedná se o další nástroj, který nás může upozornit napříč několika různými weby i zeměmi (a je zaměřený na mobilní zařízení). Sistrix je můj oblíbený nástroj pro měření viditelnosti, avšak pro specifická klíčová slova používáme celosvětově AccuRanker a v rámci naší agentury máme přístup také do SEOmonitoru. Oba tyto nástroje jsou předními hráči na trhu a vzhledem k tomu, že výstupní data mohou být bezplatně nahrána do Google Data Studia, volí tento přístup – nenabízet pouze dashboard, ale přímo vytvářet obsah – čím dál více firem.

Jaké druhy reportů používáš a jaká KPI v nich zohledňuješ?

Reportingu jako takovému se snažím co nejvíce vyhnout. Soustředím se spíše na zjišťování příčin a podávání srozumitelných zpráv. Nikdo totiž nečte týdenní/měsíční datové reporty, pokud to není hlavní náplní jejich práce. Snažím se proto především sdělit, co se stalo, proč se to stalo a jaké to má důsledky (negativní i pozitivní), zkrátka přijít s něčím, co je prakticky využitelné či poskytuje podklady pro další případné investice.

Jedna věc, kterou jsem tak trochu posedlý, je segmentace. Pomocí tzv. CASE statementů v Data Studiu a nástroje Google Tag Manager můžete výrazně zlepšit segmentaci typů návštěvníků pro analytics například podle přihlášených uživatelů, typu stránky či statusu stránky (např. 404).

Pokud bys mohl dát SEO konzultantům jednu radu ohledně real-time SEO dat, jaká by to byla?

Monitorovat všechno a všude jednoduše není možné, a nebuďte tím proto posedlí.

Na druhou stranu, interaktivní platformy využívající real-time SEO data jsou bezpochyby budoucnost. Jedná se o trend, který je čím dál více na vzestupu, a můžu proto takřka s jistotou předpovědět, že v roce 2020 budeme dostávat ještě chytřejší upozornění založená na strojovém učení.

Přečtěte si další hloubkové rozhovory se SEO specialisty

Předchozí díly naší série SEO in Focus najdete zde:

  1. Proč vám crawlovací pasti mohou vážně poškodit SEO s Dawn Andersonovou
  2. Proč je důležité řídit proces SEO agilně s Kevinem Indigem
  3. Provádění změn pomocí Edge SEO s Danem Taylorem
Steven van Vessum
Steven je CCO společnosti ContentKing. To znamená, že se stará o všechno spojené se zákazníky a inbound marketingem. Takže je přesně tam, kde chce být. Baví ho zlepšovat pozice webů ve vyhledávačích a rád mluví o inbound marketingu.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků