Co se vlastně stalo?

Nedávno Google pustil do světa update pro svoje stránky s výsledky vyhledávání (SERP). Nyní tedy podporují popis stránky až do délky 320 znaků (1840 pixelů).

A to je velká věc, protože vaše meta descriptions jsou pravděpodobně mnohem kratší než 320 znaků. A Google místo nich už možná nově ukazuje úryvek (tzv. snippet) z vašich stránek.

Zde máme tweet od mluvčího společnosti Google, kde pro SEO komunitu tyto změny potvrzuje:

V překladu tedy: "Ano, není to jen vaše představivost. Naše snippety na Googlu se mírně prodloužily. A souhlasím s @rustybrick – nerozšiřujte hned své tagy meta description. Jedná se spíš o dynamický proces."

Pokud jde o maximální délku těchto snippetů, které nám Google zobrazuje, Danny Sullivan napsal v odpovědi Randu Fishkinovi:

Tedy, že není pavděpodobné, že bude snippet delší než 320 znaků a dle jeho názoru je toto nyní maximum. Pokud byste měli meta description delší než to a toto kritérium bylo použito přesně (což není častý jev), delší se tedy nezobrazí.

Takže, jak to vlastně vypadá a funguje v praxi? Podívat se můžeme hned na rozšířený popis stránky pro vyhledávací dotaz "pojištění auta":
Vyhledávací dotaz
Jejich meta description je na stránce sice definována, zde ale není použita. Ve zdrojovém kódu stránky je:

<meta name="description" content="Allianz nabízí možnost sjednání pojištění online. Konkrétně sjednává smlouvy pro povinné ručení, cestovní pojištění, pojištění majetku a odpovědnosti a penzijní připojištění." lang="cs">

Takže namísto definované meta description se Google rozhodl zobrazit uživatelům část prvního odstavce z jejich obsahu, tedy snippet:

Výsledek vyhledávání

Upřednostňuje Google snippety před meta descriptions?

Ano. A ve skutečnosti to dělal ještě dlouho předtím, než byly představeny tyto delší meta descriptions. Google již sem tam nahrazoval vaše pečlivě tvořené meta description snippety z vaší stránky. A to pokud došel k závěru, že snippet byl pro vyhledávací dotaz více relevantní než meta description.
S touto změnou očekáváme, že se Google bude i nadále vzdalovat od používání meta popisů a místo toho bude více používat úryvky ze stránek.

Proč? Z několika důvodů:

  1. Algoritmus Googlu se stále více opírá o strojové učení, což znamená, že Google stále častěji využívá umělou inteligenci pro řízení svého vyhledávače. To je to, co je myšleno, když Google říká: " Jedná se spíš o dynamický proces."
  2. S dnešním obrovským množstvím zařízení s různými rozměry obrazovky je důležité, aby Google zobrazoval dobrý popis stránky bez ohledu na toto zařízení. Jako vlastník webových stránek můžete ale definovat pouze jednu meta description.

Tyto delší snippety tedy nazýváme spíše page description, než meta description, protože meta description odkazuje na prvek HTML, který definujete ve zdrojovém kódu. Pokud místo něj použijeme snippet stránky, nemůžeme to už nazývat meta description.

Jak mohu zvýšit šanci, že Google použije moji meta description?

Je jasné, že chcete mít pod kontrolou to, jak jsou vaše stránky prezentovány v jednotlivých výsledcích vyhledávání. Musíte tedy vytvořit skvělé meta description. Navíc ale, pokud chcete zvýšit šance, že Google skutečně použije meta description, je třeba se zaměřit na následující:

  • Relevance: zahrnutí klíčových slov.
  • Délka: udržujte její délku v rozmezí od 160 do 320 znaků (920 až 1840 pixelů).
  • Jedinečnost: měla by být unikátní na vašem webu.
  • Čitelnost: měla by být snadno čitelná a pochopitelná.
  • USP: zahrňte do ni vaše jedinečné prodejní argumenty. Pamatujte: slova prodávají!

Proč je tato změna tak velkou událostí?

Google může nahrazovat vaše meta descriptions úryvky ze stránek jednoduše proto, že stávající meta descriptions nesplňují novou optimální délku – zůstaly příliš krátké.

Možná ani nejste spokojeni se snippety, které byly vybrány, a které vám možná snižují míru prokliku (CTR). Může to být jednoduše proto, že váš snippet v SERPu nezaujme vaše potenciální návštěvníky.

Tato změna ale nemusí být nutně jen špatná: delší popisy vám dávají více prostoru k tomu, abyste svým sdělením přesvědčili vaše potenciální návštěvníky.

Odpovídají vaše meta dercriptions nové délce?

Zjistěte, zda vaše meta descriptions odpovídají nové preferované délce Googlu. Pokud jsou delší nebo naopak kratší, Google je můžte nahradit snippetem stránky, který nemusí být vhodný.

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).

Měl bych prodloužit své meta descriptions?

Odpověď je ano. Jednoznačně doporučujeme rozšířit vaše meta descriptions tak, aby byly v délce mezi 160 a 320 znaky (920 až 1840 pixelů).
Jistě rozumíme, že je to poměrně hodně práce. Doporučujeme vám tedy nejdříve si stanovit priority. Začněte s aktualizací meta descriptions pro vaše vstupní stránky (landing pages)s nejvyšší organickou návštěvností. Až poté pokračujte s dalšími.

Zjistit, které landing pages mají nejvyšší organickou návštěvnost, můžete přes Google Analytics a Google Search Console.

Hledání vstupních stránek v Google Analytics

  • Jděte do sekce Akvizice > Veškerá návštěvnost > Kanály a vyberte Organic Search
  • Vyberte zde Vstupní stránku jako Primární dimenzi

Hledání vstupních stránek v Google Search Console

  • Jděte do sekce Návštěvnost z vyhledávání > Analýza vyhledávání
  • Vyberte stránky

Jaké jsou pro a proti této změny?

Zde se na tom shodneme se SEO Expertem Loganem Rayem a očekáváme, že tato změna bude mít následující výhody a nevýhody:

PRO

  • Více prostoru pro vaše sdělení: nyní máte více prostoru, abyste mohli své jedinečné sdělení ještě posílit pro potenciální návštěvníky. Dosavadní maximální délka 150 znaků (920 pixelů) nebyla vždy dostačující k tomu, aby pokryla to, co chcete sdělit.

PROTI

  • Kanibalizace: čím více informací se zobrazí přímo v SERPu, tím pravděpodobnější je, že potenciální návštěvníci již dostali odpověď z rozšířeného snippetu.
  • Zahlcení informacemi: delší popis by mohl „zahltit“ potenciální návštěvníky a přimět je, aby více klikali na placené výsledky Google AdWords.
  • Méně kliknutí na nejnižší výsledky: protože potenciální návštěvníci jsou nucení více scrollovat dolů v SERPu, aby se dostali k nejnižším snippetům, pravděpodobně budou mít tyto výsledky méně kliknutí. Očekáváme také, že z toho budou těžit právě výsledky vyhledávání na vyšších pozicích.

Znamená delší popis také menší počet výsledků vyhledávání na jedné stránce?

Ne. SERP se jen tímto stává delším. Náhled RankRanger's SERP ukazuje, že zatímco popisky jsou nyní delší, zhruba 228 znaků, jejich počet zůstává stejný, okolo 9.8 na stránku:

Počkat, a co na mobilech?

Google prodloužil délku meta descriptions také pro mobily. Nyní má průměrná meta descriptions pro mobilní uživatele 193 znaků (1100 pixelů).

Naneštěstí zde neexistuje způsob, jak definovat odlišné meta descriptions pro desktopy a mobilní zařízení. V tom případě doporučujeme ponechat vaše meta descriptions někde pod hranicí 190 znaků.

Přejeme vám tedy hodně štěstí s optimalizací vašich meta descriptions… a kdybyste k tomu měli ještě nějaké otázky, dejte nám vědět!

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků