Co jsou to nadpisy?

Nadpisy (headings) se používají ke stanovení hierarchie a přehlednosti webové stránky. Návštěvníkům pomáhají rychle se zorientovat a vyhledávačům pomáhají pochopit její strukturu a téma.

Je rozlišováno šest stupňů nadpisů: H1 až H6. Zatímco nadpisy hrají jen malou roli v algoritmech vyhledávačů, zahrnutí klíčových slov v nich přispívá k jejich relevanci - a tím zlepšuje vaše hodnocení a pozici.

Hierarchie nadpisů

Stránka začíná nadpisem nejvyšší úrovně H1, po němž následují další.
Stránka začíná nadpisem nejvyšší úrovně H1, po němž následují další.

Nadpisy by měly být na stránce strukturovány logicky. Stránka začíná nadpisem nejvyšší úrovně H1, po němž následuje nadpis H2, který může být následován nadpisem H3, pokud potřebujete podsekci. Pro začátek nové sekce byste měli použít jiný nadpis H2. Nedoporučuje se přeskakovat úroveň v hierarchii: například nepřeskakujte z nadpisu H1 na nadpis H3. Vždy by mezi nimi by měl být nadpis H2.

Zde je jednoduchý příklad správného užívání nadpisů:

<h1>Toto je název stránky</h1> <h2>Toto je první sekce</h2> <h3>Toto je podsekce</h3> <h2>Toto je druhá sekce</h2> <h3>Toto je další podsekce</h3>

Nadpis H1

Nadpis H1 popisuje hlavní téma stránky. Název by také měl být jedinečný na celém webu a především vystihující obsah stránky. Stránka může obsahovat pouze jediný nadpis H1.

Nevkládejte nadpis H1 k obrázku, protože vyhledávače obecně obrázkům špatně rozumí. Vy tím ztratíte příležitost upozornit vyhledávače na to, o čem stránka vlastně je.

Délka nadpisu H1

Při tvorbě nadpisu byste se měli vyhnout tomu, aby byl příliš dlouhý. Pokud bude, je velká šance, že nadpis H1 nebude pro návštevníky dobře čitelný, což se odrazí i na jejich spokojenosti. Snad vás tedy potěší, že zde není určená žádná minimální délka nadpisu H1. Jen se ujistěte, že nadpis stále dává pro návštěvníky smysl a jasně vystihuje hlavní podstatu stránky.

Několik nadpisů H1? To ani v HTML5

Jakmile byla specifikace HTML5 poprvé představena, byla zde zahrnuta podpora pro více nadpisů H1 na stránku (každý ve vlastním prvku oddílu). Ale vzhledem k tomu, že prohlížeče toto doporučení nepřijaly, podpora byla při publikaci standardu HTML5.1 následně vyřazena.

Další použití nadpisu H1

Pokud jste nenadefinovali název stránky nebo jej vyhledávače nevyhodnotily jako dostatečně relevantní, mohou vyhledávače ve výsledku vyhledávání použít nadpis H1 jako název stránky, který se v náhledu bude zobrazovat.

Nadpisy H2–H6

Nadpisy H2–H6 se používají k dalšímu strukturování obsahu. Doporučuje se používat nadpisy H2, následné použití nadpisů H3-H6 je volitelné.

Často kladené dotazy ohledně nadpisů

  1. Opravdu mohou nadpisy zlepšit moji pozici?
  2. Je problém mít stejný text v názvu stránky i v nadpisu H1?

1. Opravdu mohou nadpisy zlepšit moji pozici ve vyhledávání?

Ano, mohou! I dnes totiž nadpisy stále hrají svoji roli při určování relevance klíčových slov vyhledávači.

Zatímco význam nadpisů v algoritmech vyhledávačů se v průběhu let snižuje, stále vysílají jasný signál vyhledávačům o tom, jaký je obsah a téma dané stránky.

2. Je problém mít stejný text v názvu stránky i v nadpisu H1?

Z hlediska návštěvníků to může být problém, pokud by jiný název nebo nadpis H1 seděl lépe. Z hlediska samotného SEO to není problém. Určitě to není něco, za co by vás Google mohl nějak sankcionovat.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků