Úvod

V článku Architektura úspěšného e-shopu jsme se zabývali výběrem klíčových slov a jejich použitím na webu. V dalším článku - Kontrolní seznam technických SEO faktorů - jsme postupně prošli technické SEO aspekty, na které je třeba dávat pozor. Pokud jste se dostali až k tomuto článku, jste na správné cestě k vytvoření úspěšného e-shopu.

Poslední pilíř SEO, který je třeba probrat, je linkbuilding. Odkazy hrají při optimalizaci zásadní roli. Úspěch vašeho e-shopu závisí na odkazech zhruba z 50 %. Funkci interních odkazů (tedy odkazů na vašich stránkách) už jsme probrali v článku o architektuře webu. Když mluvíme o linkbuildingu, máme na mysli odkazy z ostatních webů, tedy externí odkazy.

Spousta e-shopů má právě s linkbuildingem největší problémy. Je to něco, co nemůžou mít plně pod kontrolou. Ve skutečnosti ale není tak složitý, jak by se zdálo. Tak jako všechny aspekty optimalizace, vyžaduje dobrou strategii a systematickou práci.

V tomto článku si ukážeme jak na to. Dáme vám několik dobrých tipů, které fungují téměř u všech odvětví.

Co je linkbuilding

Linkbuilding je proces získávání odkazů z jiných webů. Každý odkaz je v podstatě hlas pro váš web. Zvyšuje jeho autoritu, relevanci i důvěryhodnost.

Autorita

Autorita hraje při optimalizaci webu významnou roli. Existují 3 typy autority:

  1. Autorita domény: bere v úvahu všechny odkazy na danou doménu.
  2. Autorita stránky: bere v úvahu odkazy na danou stránku.
  3. Autorita odkazu: jde o autoritu, kterou odkaz přenáší ze stránky A na stránku B.

Čím větší autorita, tím líp. Například odkaz z webu jako CNN.com je výhra pro každý web.

Relevance

Relevantní odkaz je odkaz z tematicky podobné stránky. Pokud prodáváte televizory, bude se vám hodit třeba odkaz z blogu o nejvhodnějších televizích pro sledování Netflixu. Relevance odkazů ovlivňuje také relevanci vašeho webu k vybranému tématu.

Důvěryhodnost

Důvěryhodnost znamená, do jaké míry vyhledávače důvěřují vašemu webu. Čím víc, tím líp. K jejímu získání je potřeba čas, řídit se pokyny Googlu a získávat odkazy z hodnověrných webů - příkladem jsou třeba zpravodajské weby.

Budujte síť důvěryhodných odkazů, používejte pouze etické metody a poskytujte kvalitní služby svým zákazníkům. Důvěra pak přijde sama.

Budování kvalitních odkazů

Odkazy zvyšují autoritu, relevanci a důvěryhodnost webu. Co víc si můžete přát?

Na čem u odkazů záleží:

  • zdroj odkazu
  • cíl odkazu
  • text odkazu
  • nofollow atribut

Zdroj a cíl odkazu

Když mluvíme o zdroji odkazu, máme na mysli stránku, na které se nachází. Pokud například na domovskou stránku umístíte odkaz vedoucí na stránku “O nás”, zdrojem odkazu bude domovská stránka a jeho cílem stránka “O nás”.

V ideální případě by zdrojová i cílová stránka odkazu měly mít stejné téma. Odkazy směřující na domovskou stránku jsou obzvlášť vhodné, protože domovská stránka může předat autoritu ostatním stránkám webu. Pokud ale chcete, aby se i jiné stránky dobře umísťovaly na konkurenční témata, musí odkazy směřovat i na ně. Odkazy, které nevedou na domovskou stránku, ale na nějakou jinou hlouběji ve struktuře webu, se nazývají ‘deeplinks’.

Text odkazu

Text odkazu je ta část, na kterou můžete kliknout, obvykle je modrý a podtržený.

V ideálním případě by měl obsahovat klíčová slova, na která se ve vyhledávačích chcete dobře umísťovat. Tomu se říká “exact match anchor text”. Dávejte si ale pozor, abyste to s klíčovými slovy nepřehnali. Pokud pro každý odkaz používáte přesná klíčová slova, pro vyhledávače to může být signál, že se snažíte obelstít systém, a může vás za to čekat postih. Text odkazu musí působit přirozeně.

Nofollow atribut

Nofollow atribut se používá pro placené odkazy a pro odkazy na stránky, se kterými nechcete být spojováni. V takovém případě je na cílovou stránku přenesena pouze část autority odkazu. Tento atribut se vyskytuje naprosto běžně, není třeba si s ním dělat starosti. Neznamená to ani, že by odkazy s tímto atributem byly bezcenné. Například odkazy Wikipedie atribut nofollow používají a přesto zvyšují relevanci a důvěryhodnost webu a také na něj přináší určitou autoritu.

Přirozený odkazový profil

Všechny odkazy na váš web dohromady tvoří jeho “odkazový profil”. Profil každého webu je jedinečný a měl by působit “přirozeně”.

Jak poznáte, co je přirozené a co ne? To závisí především na odvětví vaší činnosti. U některých odvětví je normální mít spoustu odkazů, které mají v textu přesná klíčová slova, u jiných už to vypadá podezřele. Než se tedy vůbec pustíte do budování zpětných odkazů, měli byste si udělat přehled o tom, jak vypadají odkazové profily vaší konkurence. Prozkoumejte profily 10 největších konkurentů a získejte přehled o tom, jak by přirozený odkazový profil vašeho webu měl vypadat.

12 linkbuildingových taktik pro získání zpětných odkazů

Možná se v tuto chvíli ptáte: “Jak mám přesvědčit lidi, aby odkazovali na můj web? Co je na něm tak výjimečného?” Existuje několik důvodů, proč dostáváte odkazy vy a ne vaši konkurenti:

  • Nebojíte se vystoupit ze své komfortní zóny a požádat o odkaz.
  • Máte dobrou strategii a té se držíte.

Pokud neprodáváte zrovna nějaké revoluční produkty, asi nezískáte odkazy na své stránky jen tak. Musíte tedy najít způsob, jak zvýšit jejich autoritu, relevanci a důvěryhodnost.

A tady přichází na řadu 12 následujících linkbuildingových taktik:

  1. Pište blog
  2. Vytvořte sekci často kladených otázek
  3. Vytvořte slovník
  4. Vytvořte sekci návodů
  5. Používejte adresáře
  6. Kontaktujte partnery
  7. Staňte se sponzorem
  8. Získejte profit z obrázků, které ostatní sdílejí
  9. Zjistěte, kdo zmiňuje vaši značku, aniž by na ni odkazoval
  10. Broken link building
  11. Ego baiting
  12. Používejte kontrast

1. Pište blog

Blog vám umožní tvořit kvalitní obsah, na který budou ostatní odkazovat. Měl by být nový, zajímavý, neotřelý a mít nějakou informační hodnotu. Pokud například rádi tvoříte infografiky, blog je skvělé místo pro jejich publikaci.

Nezapomeňte ale, že napsat a publikovat článek je pouze první krok. Dalším krokem je zařídit, aby se o něm lidé dozvěděli. Kontaktujte špičky v daném oboru a řekněte jim o svém článku.

2. Vytvořte sekci často kladených otázek

Hned teď by vás nejspíš napadlo aspoň 20 otázek, na které se vaši zákazníci často ptají. Pokud tomu obětujete trochu času, na Googlu ve spodní části výsledků v sekci podobných hledání najdete další otázky, stejně tak na portálech, jako je Quora, Yahoo! Answers nebo AnswerThePublic.com.

Seřaďte je podle objemu vyhledávání a začněte psát. Dejte si na nich záležet. Můžete přidat obrázky, videa a odkazy, které uživatelům poskytnou hledané informace. Použijte metodu obrácené pyramidy, tak abyste otázku zodpověděli hned na začátku.

Pro e-shop s televizory můžete vytvořit například následující kategorie:

  • Upevnění
    • Které televizory můžu upevnit na zeď?
    • Jak těžký televizor můžu upevnit na zeď?
    • Jak namontovat televizi na zeď?
    • Jak namontovat televizi na sádrokartonovou zeď?
  • Podle čeho se rozhodnout
    • Která televize má nejlepší obraz?
    • Která značka televizorů je nejlepší?
    • Kterou televizi bych si měl pořídit?
    • Který z malých televizorů je nejlepší?
    • Které televize jsou nejlepší pro oči?
    • Které televize jsou nejlepší k hraní her?
  • Audiosystémy
    • Který audiosystém je ideální pro značku televizorů X?
    • Atd.

Jakým způsobem vám sekce často kladených otázek může získat odkazy?
Lidé mají rádi rychlé a přesné odpovědi. Pokud jim je dokážete poskytnout, znamená to přidanou hodnotu a zvyšujete tak pravděpodobnost, že je budou sdílet na sociálních sítích a různých fórech.

Pokud se vaše sekce často kladených otázek umísťuje dobře ve výsledcích vyhledávání, je také možné, že ji Google vybere jako vybraný úryvek:

Vybraný úryvek v Googlu

Rozdělte autoritu odkazu
Pokud lidé odkazují na vaši sekci často kladených otázek, zvyšují tak její autoritu. Nezapomeňte do této sekci umístit odkazy na produktové stránky a stránky kategorií (a na ně zase odkazy na sekci často kladených otázek), aby část této autority mohla přejít i na ně.

3. Vytvořte slovník

Slovník je v podstatě podobný sekci často kladených otázek. Tady je návod, jak na něj:

  • Seřaďte termíny podle jejich objemu vyhledávání od nejvyhledávanějších po nejmíň vyhledávané.
  • Používejte obrázky, videa, odkazy.
  • Používejte metodu obrácené pyramidy.
  • Rozdělte termíny do kategorií.
  • Přidejte odkazy na produktové stránky a stránky kategorií.

4. Vytvořte sekci návodů

Pokud prodáváte produkty, ke kterým je potřeba manuál, vytvořte kategorii speciálně pro návody k použití. Pokud je máte ve formátu html, postup pro optimalizaci už znáte. Jestli jsou ve formátu PDF, můžete je optimalizovat taky. Tady najdete, jak na to.

Sekce manuálů se hodí zejména tehdy, když prodáváte málo běžné produkty. V takovém případě můžete výrazně zvýšit organickou návštěvnost. Nezapomeňte přidat odkazy na produktové stránky a stránky kategorií a naopak. I tady platí, že pokud lidé odkazují na sekci návodů, zvyšují tak její autoritu a toho je třeba využít i pro prodejní stránky.

5. Používejte adresáře

Na počátku sloužily adresáře k vyhledávání webových stránek. Odkaz z dobře udržovaného adresáře se ale může hodit i dnes.

Příklady adresářů:

  • Adresáře pro konkrétní odvětví
  • Lokální firmy
  • Absolventské projekty
  • Obchodní komora

Poznámka: vyhýbejte se adresářům, které by vyhledávače mohly považovat ze nedůvěryhodné. Pozor na spamové adresáře obsahující pochybné weby.

6. Kontaktujte partnery

Při linkbuildingu se vyplatí zkusit kontaktovat organizace, se kterými už jste v minulosti jednali. Máte dodavatele, kteří by na váš web mohli odkazovat? Sponzorujete nějaké organizace? Proč z toho něco nemít? Dokonce i místní fotbalový klub bude mít nejspíš web a na něm stránku věnovanou sponzorům.

7. Staňte se sponzorem

Zjistěte, koho jste v minulosti dotovali a jestli mají na webu stránku věnovanou sponzorům (i s odkazy). Pokud ano, ujistěte se, že je tam odkaz i na vás.

V softwarovém průmyslu je velmi běžné používat Open Source software. Vždycky můžete poslat malý příspěvek jako výraz vděku a získat odkaz.

8. Získejte profit z obrázků, které ostatní sdílejí

Pokud lidé používají obrázky z vašeho webu, je fér, aby vám za to poskytli odkaz.

Najděte weby, které používají vaše obrázky
Prvním krokem je vyhledávání pomocí obrázků v Googlu nebo pomocí nástroje jako Imageraider.

Google - vyhledávání podle obrázku

Kontaktujte je
Nebojte se kontaktovat weby, které používají vaše obrázky, a požádat je o odkaz. Spousta majitelů webu může být překvapena vaší zprávou a obvykle se nebudou bránit poskytnout vám odkaz.

9. Zjistěte, kdo zmiňuje vaši značku, aniž by na ni odkazoval

Pomocí nástrojů jako mention.net nebo RankTank’s Unlinked Mentions Finder zjistěte, kdo zmiňuje vaši značku nebo váš web. Pokud objevíte nějakou zmínku bez odkazu, požádejte majitele webu, aby odkaz přidal.

10. Broken linkbuilding

Broken linkbuilding je technika, při které vyhledáváte stránky odkazující na zdroje, které už nejsou dostupné, a nabízíte jim místo nich alternativní zdroj informací na vašem vlastním webu.

Prvním krokem je objevit weby odkazující na vaše konkurenční stránky, které ale už neexistují. S nástroje jako Ahrefs je to hračka:

Broken linkbuilding

Vytvořte přehled těchto webů a k nim alternativních zdrojů informací na vašich vlastních stránkách. Kontaktujte majitele webů, na kterých se odkazy nachází. Vysvětlete, že jejich odkazy momentálně nikam nevedou, a nabídněte jim vlastní alternativu, na kterou by mohly odkazy vést.

11. Ego bating

Další efektivní technikou linkbuildingu je tzv. ‘ego baiting’. Jde o to, že na vlastních stránkách odkazujete na různé zdroje informací a jejich autoři pak mají zájem váš obsah propagovat, právě proto, že jsou v něm zmíněni.

Běžně se to dělá prostřednictvím:

12. Používejte kontrast

Pokud se budete držet při zemi, nemáte v konkurenčním prostředí příliš velkou šanci. Musíte se odlišit od své konkurence a překonat ji. Trochu kontroverze nemůže škodit.

Přemýšlejte nad tématy souvisejícími s vaším podnikáním, které přitáhnou čtenáře. Například: “7 zdravých zvyků, které vám ve skutečnosti škodí”.

Závěr

Mnoho majitelů webů se potýká s linkbuildingem a neví, jak na něj. Limitují tím úspěch celé optimalizace. Odkazy v ní hrají totiž zásadní roli.

Přestaňte se sebeklamem, že je linkbuilding nemožný. Není to pravda. I vy dokážete vybudovat síť kvalitních odkazů. Můžete začít hned teď s pomocí 12 linkbuildingových taktik, které jsme si popsali v tomto článku.

Hodně zdaru!

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků