Měřit výsledky svého SEO je základ. Ale jaké KPI (klíčové ukazatele výkonnosti) bychom vlastně měli měřit? Je totiž poměrně lehké lehké sklouznout k nepodstatným detailům.

V tomto článku si představíme ty KPI, na kterých záleží, když měříme svůj úspěch v SEO. Využijte tyto znalosti k tomu, abyste byli úspěšnější - tvořte lepší reporty, získávejte souhlas s novými rozpočty, zvyšujte měsíční příjmy nebo zlepšujte propagaci.

SEO vám generuje peníze tím, že přivádí na web relevantní návštěvníky a pomáhá s jeho propagací. Taková návštěvnost přichází ze zobrazení ve vyhledávání, na které mají vliv zase zpětné odkazy, kvalita obsahu a také to, v jakém stavu jsou webové stránky z technického hlediska. Pro ně pak sledujeme provozní SEO KPI, které se soustředí na viditelnost, zpětné odkazy a úspěšnost procházení. Pro přehlednost jsme tyto hlavní vlastnosti použili jako strukturu v tomto článku.

Segmentace

Než začneme, je důležité si připomenout, že KPI si je třeba rozdělit do jednotlivých segmentů.

KPI si rozdělíme na následující skupiny, jelikož výsledky se podle nich mohou zásadně lišit:

  • Webové sekce nebo landing pages
  • Zařízení (desktop, tablet nebo chytrý telefon)
  • Poloha
  • Typ vyhledávače

Poznámka: návštěvnost díky vyhledávání jména vaší značky

Pokud vyloženě nemáte aktivní kampaně promující vaši značku, nezahrnujte návštevnost z vyhledávání jména vaší značky do KPI. Pokud totiž zadáte jméno vaší značky do vyhledávače, téměř vždy se vám web automaticky zobrazí. Nemá proto cenu návštěvy z těchto vyhledávání zahrnovat do KPI

1. Příjmy + ROI a konverze

Hlavní metrika, kterou reportovat, je příjem a návratnost investic (ROI):

  • Kolik peněz nám to přineslo
  • Jaká byla výše investice
  • Jaká je návratnost investice ROI?

Příklad: pokud jste dosáhli příjmů 50 000 Kč při investici 10 000 Kč, pak vaše ROI je:
(50 000 – 10 000) /10 000 = 400%

Když peníze utrácíte (a pamatujte, že čas jsou peníze také), potřebujete vědět, co vám to přinese. Bez této informace budete chodit v bludných kruzích a dost možná budete plýtvat časem i penězi na zbytečnou věc.

Lidé se často nezajímají o to, jaký je ranking. Chtějí vědět kolik to vydělalo. A zcela oprávněně. KPI ukazatele tedy hlásí přesně to.

Získání dat o příjmech může být však někdy složité. Je to snadné pro weby zaměřené na ecommerce a prodej, ale pokud nejprve upoutáváte pozornost potenciálních zákazníků, které je poté nutné ještě přesvědčit obchodním týmem, pak je to těžší. Možná tato data budete schopni přenést do vašeho analytického nástroje. Pokud to ale možné není, je na vás, abyste tato data dali dohromady až následně po uskutečnění prodeje. Samozřejmě za předpokladu, že váš klient se zveřejněním těchto dat souhlasí.

Pokud není žádná možnost, jak získat data o příjmech, musíte se spokojit s reportováním konverzí. Hlášení pouhých konverzí může mít však další nevýhody při schvalování rozpočtů apod., protože otázka stejně zní: jaká je vlastně návratnost investice?

Můžete se pokusit tuto situaci překonat přidáním průměrné hodnoty konverze nebo zohledněním míry přínosu potenciálních zákazníků. V ideálním případě to ale mějte podloženo skutečnými daty.

2. Návštěvnost: relace a jejich chování

SEO je o tom dostat na web relevantní návštěvnost. Když na to přijde, potřebujete reportovat počet relací a jejich charakteristiky.

Zkoumejte návštěvníky, kteří přišli. Každý z nich je (potenciální) nový zákazník. Pozorně sledujte je a také dílčí cíle, kterých na vašem webu dosáhli. Výrazem “dílčí cíle” máme na mysli například vytvoření zkušebního účtu nebo přihlášení k odebírání novinek.

Toto jsou KPI ukazatele, které reportovat::

  • Relace (zahrnující nové i vracející se zákazníky)
  • Dosažení dílčích cílů
  • Asistované konverze
  • Míra konverze pro dílčí cíle
  • Délka trvání relace
  • Počet stránek na relaci
  • Bounce rate (míra okamžitého opuštění stránky)

Využívejte tyto KPI v prospěch vašich návštěvníků tak, aby v konečném důsledku dosáhli více cílů. Na informačně zaměřených webech se pak může stát, že když délka relace i počet stránek na relaci stoupá, bounce rate klesne. Pokud o tom víte, musíte se ujistit, že uživatelé opravdu zůstávají na webu. To můžete ověřit zobrazením souvisejících stránek, které uživatel čte nebo implementací nekonečného scrollování.

3. Ranking ve vyhledávačích

Dlouhou dobu se na pomyslené první příčce v důležitosti KPI drželo pořadí ve výsledcích vyhledávání (ranking). Ale sám dobrý ranking nemusí nutně něco znamenat, protože se můžete zobrazit mezi prvními ve výsledcích vyhledávání, které vám sice přinesou velkou návštěvnost, ale možná bez konverzí.

Proto je tak důležité sledovat návštěvnost, chování a příjmy. Z toho vyplývá, že: umístění ve vyhledávačích jsou důležitá pro měření úspěchu v SEO, protože nám pomáhají porozumět tomu, proč návštěvnost klesá nebo stoupá.

Často se stejná stránka nebo stránky v rámci jednoho webu zobrazují k souvisejícím vyhledávacím dotazům, a proto: seskupujte vyhledávací dotazy a reportujte spíše výsledky pro skupiny vyhledávacích dotazů než na jednotlivé vyhledávací dotazy. Zde je příklad klíčových slov, která mohou být zařazena do kategorie produktů s botami značky Nike:

  • boty nike
  • sneakers nike
  • boty nike 2018
  • sneakers nike 2018

eportování na základě těchto metrik dává smysl pro skupiny vyhledávacích dotazů:

  • Vyhledávací dotazy na první pozici
  • Vyhledávací dotazy v top 5
  • Vyhledávací dotazy v top 10
  • Vyhledávací dotazy mimo top 50/li>
  • Průměrná pozice vyhledávacích dotazů

Je důležité vědět, zda výsledky vyhledávání obsahují funkce, jako jsou např. obrázky, videa, bohaté úryvky nebo záznamy v Google mapách. To totiž ovlivňuje dosažitelnost vysokého rankingu a/nebo zajímavé návštěvnosti skrze tyto dotazy. Místo toho se můžete zaměřit na vyhledávací dotazy bez těchto funkcí.

4. Provozní SEO KPI

Pokud se jedná o provozní KPI pro měření úspěšnosti SEO, zde je to, co potřebujete sledovat:

  • Viditelnost v organických výsledcích vyhledávání
  • On-site optimalizace
  • Zpětné odkazy
  • Efektivita procházení

4.1 Viditelnost v organických výsledcích vyhledávání

Vaše viditelnost v přirozených výsledcích vyhledávání je vlastně také podíl na trhu, který v SEO máte. Každý vyhledávací dotaz má měsíční objem vyhledávání, a pokud pro něj znáte pozici vašeho webu, můžete vypočítat vypočítat očekávanou návštěvnost.
Je mnoho nástrojů, které to umí vypočítat automaticky. Mezi nimi například SEMrush a Ahrefs. Neporovnávejte ale skóre viditelnosti z jednoho a druhého nástroje, protože by to bylo stejné jako srovnávat jablka s hruškami.

Nemáte přístup do podobných nástrojů? Pak to lze udělat i ručně. Například použitím AWR click-through-data.

Ukázka z přehledu Ahrefs Rank Tracking
Ukázka z přehledu Ahrefs Rank Tracking
Ukázka z přehledu SEMrush
Ukázka z přehledu SEMrush

4.2 Kondice webu

Kondice vašeho webu je velmi důležitý KPI. Kondice webu zahrnuje dostupnost pro vyhledávače (z technického hlediska) a také on-page optimalizaci (všechen obsah, který vyhledávače zpracovávají). Aplikace jako ContentKing monitoruje kondici webu a navíc vás upozorní v případě obtíží. Napodobují tak chování vyhledávače a posuzují kondici vašeho webu.
Mimo jiné je třeba při hodnocení kondice webu zohlednit další věci:

4.3 Efektivita procházení

Je důležité, aby vyhledávače procházely váš web efektivně. Tzn. aby vyhledávače strávily celý svůj čas (koncept známý jako Crawl Budget) pouze procházením těch stránek, které chcete, aby se objevily ve výsledcích vyhledávání. Nikoliv na neindexovatelných stránkách, přesměrováních, chybách 404 a podobně.

Metriky, na které si dát pozor, jsou:

  • Počet stránek, které chcete indexovat a počet skutečně indexovaných stránek
  • Počet stránek, které byly prozkoumány
  • Průměrný čas načítání stránky (čím menší, tím lepší, ideálně menší něž jedna sekunda)

Tyto metriky najdete v Google Search Console a Bing Webmaster Tools.

4.3 Zpětné odkazy

Zpětný odkaz je odkaz z jedné stránky webu na druhou. Každý odkaz přenáší určitou hodnotu a přispívá k hodnotě stránky, se kterou je propojen. Samotné množství odkazů ale není až tak zajímavé, protože pokud máte 1 000 000 odkazů z jednoho webu na druhý, přidáváte mu jen málo hodnoty, například 10.

Dvě věci jsou zajímavé a jsou přímo úměrné dobré pozici ve vyhledávání:

  • Počet odkazujících domén.
  • Autorita domény. V každém nástroji je to nazýváno jinak. Například v Majesticu je autorita rozdělená mezi Trust Flow a Citation Flow, zatímco v Ahref je to pouze Domain rating.
Ukázka z Ahrefs
Ukázka z Ahrefs
Ukázka z Majesticu
Ukázka z Majesticu

Závěr

Sledovat úspěch vašich kroků v SEO je důležité, je třeba se ale zaměřit na ty správné ukazatele výkonnosti. Chcete-li ušetřit spoustu času a vždy mít KPI k dispozici, dává smysl si je nastavit online v něčem jako například Swydo. Společně s integrací Google Analytics, Search Console a Pagespeed tím můžete vytvořit efektivní a komplexní SEO reporty. Více se o tom můžete dozvědět zde!

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků