Ve světě SEO je atribut link relation vkládán do zdrojového kódu jako <link rel="value"> a nejčastěji sděluje vyhledávačům, jaké jsou vztahy mezi jednotlivými stránkami.

Každopádně atribut link relation byl více než po desetiletí používán z mnoha důvodů, například k načítání stylopisů a faviconů v CSS, nebo k označení verzí stránek, které jsou vhodné k tisku.

V tomto článku se tak zaměříme na nejznámější link relation atributy pro SEO, které byste rozhodně měli znát.

link rel=”alternate” hreflang

Atribut hreflang označuje přeložené verze stránky
Atribut hreflang označuje přeložené verze stránky.

Atribut rel=”alternate” hreflang=”x”, zkráceně hreflang , označuje jazyk stránky a říká vyhledávačům, pro který region je stránka určená. Může to být výlučně jazyk (např. "angličtina"), nebo kombinace jazyka a zeměpisné polohy (např. "angličtina v Kanadě").

Jak hreflang atribut vypadá?

Příklad hreflang atributu ve zdrojovém kódu stránky:

<link rel=”alternate” hreflang=”en” href=”https://www.example.com/” /> <link rel=”alternate” hreflang=”es” href=”https://www.example.es/” />

Proč by vás měl hreflang atribut zajímat?

Pokud máte web, který je dostupný ve více jazycích, chcete, aby vyhledávače zobrazovaly správný obsah tomu správnému publiku. Použitím hreflang atributu říkáte vyhledávačům, jaké publikum je cílové pro daný obsah. A vyhledávače pak samozřejmě mnohem pravděpodobněji zobrazí této skupině ten správný obsah.
Kromě toho, že vyhledávačům je jasné, kterou variantu obsahu ukázat jakým uživatelům, je zde také další přidaná hodnota v podobě toho, že zabraňuje problémům s duplicitním obsahem.

Přečtěte si také:

link rel=”alternate” media

Implementace mobilního atributu
Implementace mobilního atributu.

Atribut rel="alternate" media, zkráceně mobile atribut, signalizuje vyhledávačům, jaký je vztah mezi desktopovou a mobilní verzí webu. Pokud máte zvlášť desktopovou a mobilní verzi a chcete mít správně optimalizovaný web, měli byste jej používat. V současnosti ho podporuje Google a Yandex.

Jak mobile atribut vypadá?

Příklad mobile atributu ve zdrojovém kódu stránky:

<link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 640px)” href=”http://m.priklad.cz/”>

Proč by vás měl mobile atribut zajímat?

Pokud máte zvlášť desktopovou a mobilní verzi a není vám SEO lhostejné, musíte mobile atribute používat. Pomáhá totiž vyhledávačům zobrazovat cílovým uživatelům tu správnou stránku. To znamená, že uživatel na desktopu uvidí při vyhledávání na Googlu a Yandexu desktopovou verzi webu, zatímco pro uživatele mobilního zařízení se zobrazí pouze mobilní verze.

A znovu připomínáme, kromě toho, že bude pro vyhledávače jasné, jakou verzi mají uživatelům zobrazit, použitím tohoto atributu se vyvarujete problémů s duplicitním obsahem. V opačném případě mezi sebou budou desktopová a mobilní verze soupeřit.

Přečtěte si také:

link rel="prev"/"next"

Atributy rel=”next” a rel=”prev”, zkráceně atributy stránkování, se pro vyhledávače používají k určení vztahu mezi sekvencí stránek.

Použití stránkovacího atributu
Použití stránkovacího atributu.

Jak atribut stránkování vypadá?

Příklad atributu stránkování ve zdrojovém kódu stránky:

<link rel=”prev” href=”http://www.priklad.cz/stranka-2.html”> <link rel=”next” href=”http://www.priklad.cz/stranka-4.html”>

Proč by vás měl atribut stránkování zajímat?

Atributy pro stránkování říkají vyhledávačům, jaké jsou vztahy mezi jednotlivými stránkami v sekvenci. Často totiž sekvence stránek neobsahuje mnoho jedinečného obsahu, a tak tomu vyhledávače rozumí tak, že upřednostňujete zobrazovat alternativní obsah raději než stránku z této sekvence.
Přečtěte si také:

link rel="amphtml"

AMP stránky vám pomáhají s optimalizací pro mobily.
AMP stránky vám pomáhají s optimalizací pro mobily.

Atribut link rel="amphtml" říká, jaký je vztah mezi AMP stránkami a ostatními.

Jak atribut link rel="amphtml" vypadá?

Verze URL, která není AMP, např. https://www.priklad.cz/zmrzlina/, odkazuje na AMP verzi stránky:
<link rel="amphtml" href="https://www.priklad.cz/zmrzlina/amp/".

Proč by vás měl link rel="amphtml" zajímat?

Bez atributu link rel="amphtml" se Google nedozví o existenci AMP verze stránky.

Přečtete si také:

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků