Určitě chcete, aby se váš web ve vyhledávačích dobře umisťoval na relevantní klíčová slova. Která klíčová slova to ale jsou? Která slova byste měli zvolit a co ovlivňuje tento výběr? Měli byste zvolit taková slova, která:
Po přečtení tohoto článku byste měli být schopni sami efektivně vyhledat takováto klíčová slova. Je to prvním krokem k tomu, abyste je pak mohli použít na svém webu. Druhým krokem je použít je na správných stránkách. Výsledkem pak bude strategie klíčových slov, kterou si přiblížíme v dalším článku.
Než budeme pokračovat, objasníme si používanou terminologii. Vyhledávaný dotaz je buď samostatné slovo nebo kombinace více slov zadaných do vyhledávače. Klíčová slova jsou součástí vašeho obsahu.
Proces hledání klíčových slov má šest kroků:
Pro snadnější pochopení si to pojďme ukázat na příkladu. Představte si, že provozujete e-shop, na kterém prodáváte špičkové televizory. Obchod je v pořádku, ale přejete si během jednoho roku zdvojnásobit zisky. Zvýšení přirozené návštěvnosti vašeho webu vám v tom může zásadně pomoci.
V prvním kroku procesu hledání klíčových slov se zaměřte na tyto otázky:
Sepište si všechna klíčová slova, na která by se měl váš web umisťovat. Používejte spíše obecná klíčová slova, k těm specifickým se dostaneme v dalších krocích.
Sepište si vše, co odlišuje váš obchod od ostatních - co přiměje potenciální zákazníky dát vám přednost před konkurencí? Dozvíte se tak také více o vaší cílové skupině (viz níže). Vaši jedinečnost je třeba také využít ve strategii klíčových slov.
Kdo je vaše cílová skupina? Zkuste vytvořit imaginární profil vašeho typického zákazníka, tzv. personu. Jeho popis by měl zahrnovat: věk, povolání, životní cíle, finanční situaci, důvody k nákupu nebo k výběru služby, atd.
Zamyslete se, kdo jsou vaši konkurenti. Udělejte si jejich seznam. Nyní se vraťte k seznamu klíčových slov, který jste vytvořili na začátku tohoto kroku a zadejte je do vašeho oblíbeného vyhledávače. Podívejte se, jaké stránky se vám zobrazí. Připište tyto stránky na seznam vašich konkurentů. Málokdy se stane, že vám vyhledávače zobrazí přesně ty samé stránky, které jste si původně napsali na seznam.
Pro zjištění, na která klíčová slova se v současnosti umisťujete v organickém vyhledávání, můžete použít Google Search Console nebo Bing nástroje pro správce webů.
Google Search Console
Google Search Console, dříve Google Webmaster Tools, je aplikace, kterou Google používá k poskytování informací o webových stránkách jejich majitelům. Pokud optimalizujete webové stránky a Google patří k zásadním vyhledávačům na vašem cílovém trhu, měli byste Google Search Console používat.
Postup pro nalezení klíčových slov, na která se umisťujete v organickém vyhledávání Googlu:
Bing nástroje pro správce webů
Bing nástroje pro správce webů jsou ekvivalentem Google Search Console. Bing tento nástroj používá k poskytování informací o webových stránkách jejich majitelům. Pokud Bing patří k zásadním vyhledávačům na vašem cílovém trhu, měli byste také používat Bing nástroje pro správce webů.
Postup pro vyexportování klíčových slov, na která se umisťujete v organických výsledcích Bingu:
SEMrush
SEMrush je online marketingový nástroj, se kterým můžete analyzovat své konkurenty. Můžete zjistit, na jaká klíčová slova a na jakých pozicích se umisťují a také pro která klíčová slova používají placenou reklamu. SEMrush počítá tzv. vizibilitu. Jde o metriku, která říká, jak dominantní postavení má daný web na internetu.
Abyste se ujistili, že máte v organickém vyhledávání maximální vizibilitu, ověřte si to:
Ačkoliv je SEMrush placený, některá data poskytuje zdarma a také nabízí bezplatnou zkušební dobu na vyzkoušení nástroje.
Pokud už máte pro Google nebo pro Bing nějakou aktivní placenou kampaň, určitě tato data používejte. Poskytnou vám důležitý přehled o tom, která klíčová slova fungují, jaké kombinace klíčových slov lidé používají, atd.
Postup pro vyexportování klíčových slov z Google AdWords:
Text, který lidé používají pro odkaz na stránku, je důležitým ukazatelem jak pro uživatele, tak pro vyhledávače, o čem daná stránka je. Takovýto text se nazývá anchor text. V následujícím ukázkovém odkazu je anchor text „Služba na monitoring obsahu“.
Ukázkový odkaz: Služba na monitoring obsahu
S pomocí Google Search Console, Bing nastrojů pro správce webu a dalších aplikací nabízejících informace o odkazech, jako je například Majestic.com nebo Ahrefs.com můžete zjistit, jaký anchor text lidé používají, když odkazují na váš web. Každý nástroj má svůj vlastní způsob, jak tyto informace získat, takže se jednotlivé informace liší podle nástroje. Pro získání uceleného přehledu je dobré kombinovat více nástrojů.
Google Search Console
Postup pro vyexportování anchor textů, které Google našel v odkazech pro váš web:
Bing nástroje pro správce webů
Postup pro vyexportování anchor textů, které Bing našel v odkazech pro váš web:
Majestic
Majestic je služba poskytující informace o prolinkování webů: které stránky na web odkazují, jaký anchor text pro odkaz použily, atd.
Postup pro vyexportování anchor textů, které Majestic našel v odkazech pro váš web:
Ačkoliv je Majestic placený nástroj, určitá data poskytuje zdarma a také nabízí bezplatnou zkušební dobu pro otestování nástroje.
Ahrefs
Ahrefs a Majestic jsou konkurenti. Ahrefs také nabízí informace o prolinkování webů.
Postup pro vyexportování anchor textů, které Ahrefs našel v odkazech pro váš web:
Ačkoliv je Ahrefs placený nástroj, nabízí zdarma zkušební verzi.
Pokud máte na svém webu možnost vyhledávání, měli byste sledovat, jaké požadavky vaši návštěvníci zadávají. Tyto informace můžete snadno poslat do Google Analytics pomocí Vyhledávání na webu. Občas tam objevíte skutečný klenot.
Možná si to neuvědomujete, ale analýza webů vaší konkurence je skvělým způsobem, jak objevit zajímavá klíčová slova. Použijte k tomu seznam svých konkurentů, který jste vytvořili v 1. kroku.
U každého ze svých konkurentů můžete analyzovat klíčová slova, na která se umisťují v organickém i placeném vyhledávání Googlu. Také můžete analyzovat anchor texty použité v odkazech na jejich webové stránky. Co funguje u nich, může fungovat i u vás.
Vizibilita v organických výsledcích vyhledávání
Postup pro zjištění vizibility v organických výsledcích:
Vizibilita v placených výsledcích vyhledávání
Postup pro zjištění vizibility v placených výsledcích:
Analýza anchor textů
Můžete analyzovat anchor texty použité v odkazech na webové stránky vašich konkurentů. K tomu se vám bude hodit Majestic a Ahrefs. Postupujte stejně, jako už jsme popsali výše. Nakonec vyexportujte všechna data.
Už jste objevili několik skvělých klíčových slov pro váš web. Nyní je zadejte do Googlu a Bingu a uvidíte jaké další návrhy vám vrátí. Všechny dobré návrhy připište na seznam.
Google AdWords je googlovská platforma pro správu reklamních kampaní. Oblíbenou funkcí pro získávání návrhů nových klíčových slov je Google AdWords Plánovač klíčových slov.
Google AdWords Plánovač klíčových slov
Z kroků 2 a 3 vám zůstaly dva velké seznamy klíčových slov. Některá z nich se můžou opakovat. Slučte tyto seznamy do jednoho, odstraňte duplicitní klíčová slova a taková, která nedávají smysl. Zbylá slova rozdělte do kategorií, aby se s nimi dalo snadněji pracovat.
Během této fáze hledání klíčových slov získáte první obrysy své strategie klíčových slov (tedy kterým stránkám přiřadit jednotlivá klíčová slova). Podrobně ji probereme v některém z dalších článků.
K vytvoření seznamu všech klíčových slov, která jste nashromáždili v předchozích dvou krocích, můžete použít Microsoft Excel, Open Office nebo Google Spreadsheets. Zdroj každého klíčového slova napište do samostatného sloupce. Bude se to hodit, až budete tvořit strategii klíčových slov a budete vybírat, která klíčová slova použijete na webu.
Každému sloupci dejte název a pro lepší přehled zmrazte první řádek. Názvy sloupců vám usnadní třídění klíčových slov. Až přidáte další sloupce, uvidíte, jak je to užitečné.
Vraťme se nyní k našemu příkladu s e-shopem prodávajícím špičkové televizory. Seznam klíčových slov pro tento obchod by mohl vypadat následovně:
Odstraňte všechna duplicitní klíčová slova. V Microsoft Excelu je na to přímo funkce „Data“ > „Odstranit duplicity“ . V Open Office je také šikovné řešení a totéž platí pro Google Spreadsheets.
Projděte celý seznam klíčových slov a odstraňte z něj všechna slova, která jsou pro vaši cílovou skupinu nepodstatná: slova vztahující se k vašim konkurentům a taková, která se nehodí pro vaši cílovou skupinu. K tomu se vám může hodit brainstorming z 1. kroku.
Konkurenti
Například „amazon samsung led tv“
, „best buy samsung led tv“
jsou klíčová slova vašich konkurentů. Jde o vyhledávací dotazy podle značky, na které zacílila vaše konkurence. Nemá příliš smysl, abyste na ně cílili také. Šance, že byste tímto způsobem něco prodali jsou dost malé, pokud tedy nemáte před svou konkurencí výrazný náskok.
Ne každé klíčové slovo je vhodné pro vaši cílovou skupinu
Vyhledávací dotaz jako „cheap samsung led tv“
pro vás nebude vhodný. Uživatelé, kteří ho používají patří do cílové skupiny hledající levné televizory. Vzhledem k tomu, že vy prodáváte špičkové televizory, vaše cílová skupina takovýto dotaz nepoužije.
V tuto chvíli váš seznam neobsahuje žádné duplicitní ani zbytečné výrazy. Dalším krokem je rozdělit klíčová slova do kategorií. V tuto chvíli nepotřebujete sloupec „Zdroj“, takže ho můžete skrýt (určitě ho ale neodstraňujte).
Nejdříve seřaďte klíčová slova podle abecedy. To celý proces urychlí. Pokud je váš seznam hodně obsáhlý, rozdělte jednotlivé kategorie na podkategorie.
Několik příkladů, jak stanovit jednotlivé kategorie:
Abyste byli schopni určit potenciál jednotlivých klíčových slov, potřebujete znát informace. Pro každé klíčové slovo tedy vyhledejte:
Měsíční objem vyhledávání
Měsíční objem vyhledávání klíčového slova udává množství lidí, kteří daný výraz hledali za poslední měsíc. Ne všechna klíčová slova jsou stejná. Některá mohou mít 50 vyhledávání za měsíc, zatímco jiná stovky tisíc.
Konkurence
Konkurence udává, kolik lidí cílí na totéž klíčové slovo. Tento údaj vám poskytne například SEMrush. Najdete v něm také informace o měsíčním objemu vyhledávání.
Lidé si často vybírají klíčová slova podle vysokého měsíčního objemu vyhledávání. To má ovšem svou cenu, a tou je vysoká konkurence. Pro některá nepříliš vyhledávaná klíčová slova nástroje jako SEMrush neuvádí žádná data. To ale neznamená, že by tato slova byla zbytečná. I když nejsou příliš hledaná, můžou mít obrovský obchodní potenciál. Např. „led tv samsung 40 inch price“
).
SEMrush
Postup pro získání informací o objemu vyhledávání a konkurenci klíčových slov:
Google AdWords Plánovač klíčových slov
Postup pro získání informací o objemu vyhledávání klíčových slov:
Pár poznámek ohledně Google AdWords Plánovače klíčových slov:
Obchodní potenciál
U každého klíčového slova potřebujete znát jeho obchodní potenciál. Vezměte si například výrazy „television“
a „led tv samsung 40 inch price“
. Koupí si u vás televizi spíše ten zákazník, který pro své vyhledávání zvolil první nebo druhý výraz?
Možná máte data i o míře konverze jednotlivých klíčových slov. Například z vašich současných SEO a Google AdWords kampaní. To je skvělý ukazatel pro určení obchodního potenciálu klíčových slov.
Zastavte se na chvíli
Než se pustíte do průzkumu, jaké jsou výsledky vyhledávání pro vaše klíčová slova, na moment se zastavte. Do této chvíle jste určitě nashromáždili i klíčová slova, která pro vás nejsou příliš důležitá. Například taková, která mají velkou konkurenci a nízký obchodní potenciál nebo jsou málo vyhledávaná a zároveň mají i nízký obchodní potenciál. Nebo jste naopak objevili tisíce velmi vyhledávaných výrazů a potřebujete je nějak protřídit.
Průzkum výsledků, které se vám zobrazí na zadaná klíčová slova, může zabrat spoustu času. Než se do něj pustíte, vylučte ze seznamu výrazy, které stejně nepoužijete a ušetřete si tak čas v dalším kroku.
Jaké jsou výsledky vyhledávání
Vyhledávače se snaží porozumět zadaným požadavkům a poskytnout ty nejlepší odpovědi. Ty obvykle zahrnují reklamní weby, mapy, videa, obrázky, stránky na Wikipedii, Diagram znalostí, účty na sociálních sítích, atd.
Vezměme si například výraz „lady gaga“
a zadejme ho do Googlu:
Zobrazené výsledky obsahují:
Pokud jste měli v plánu použít toto klíčové slovo, doporučoval bych nedělat to. Zkuste raději najít jiný výraz, který nemá tak velkou konkurenci.
Občas může být stránka výsledků i kratší než obvykle. Tyto údaje je každopádně dobré znát, pokud vybíráte klíčová slova pro svůj web. Zvolte si své bojiště. Zobrazují se vám pro určitý výraz samá videa? V tom případě stojí za zvážení také použít video.
V tomto kroku byste měli nalézt slibná klíčová slova, která zároveň odpovídají požadavkům definovaným ve 4. kroku. Vyzkoušejte různé kombinace těchto klíčových slov. Obvykle objevíte spoustu výrazů, které nejsou příliš vyhledávané. Všechny tyto výrazy dohromady mají ovšem velký objem vyhledávání, srovnatelný s objemem pro individuální obecná klíčová slova. Nazývá se to long tail princip.
Příklad
Řekněme, že prodáváte 400 různých televizorů. Jejich uskladnění pro vás není problém a zároveň vás skoro nic nestojí. 20 nejoblíbenějších televizorů tvoří 50% všech zisků. Ostatní televizory sice nejsou jednotlivě tak oblíbené, ale dohromady vám přinesou stejný zisk jako těch 20 nejoblíbenějších. 380 tady představuje long tail výrazy. Na následujícím obrázku je 20 nejoblíbenějších televizorů znázorněno zelenou barvou a zbylých 380 žlutou.
K dispozici máte různé nástroje, které by se daly rozdělit do dvou skupin. Na ty, co:
Nástroje vyžadující manuální kontrolu
Tyto nástroje vyžadují manuální kontrolu:
Nástroje podporující skupinová data
Tyto nástroje podporují kontrolu dat po skupinách:
Vaším úkolem v posledním kroku je utřídit a rozšířit seznam výrazů z 5. kroku:
Nyní jste připraveni na další krok - strategii klíčových slov. V této fázi budete rozhodovat, na které stránky umístíte jednotlivá klíčová slova. Nejspíš zjistíte, že váš seznam obsahuje více výrazů, než můžete použít. Znamená to, že před sebou máte další práci: napsat více textů a přidat nové produkty.