Co je autorita autora?

Autorita autora (anglicky Author Authority) je pojem popisující autoritu či reputaci, kterou si autor vybudoval na internetu publikováním obsahu na jisté téma. Autoři, kteří publikují na důvěryhodných stránkách, si budují autoritu, která se následně projevuje také u jejich obsahu na jiných stránkách či platformách.

Tento koncept Google zavedl už před lety, byť v prostší formě než dnes.

Pamatujete, jak Google v roce 2011 začal u článků, které obsahovaly markup autorství (rel=“author“), ukazovat snímky autora společně s jeho profilem Google+?

Právě tento moment můžeme označit za vznik autority autora, jak ji známe dnes.

„Ale ty fotky autorů v roce 2014 odstranili, že?“ ptáte se.

Máte pravdu, a v roce 2016 Google toto označení autorství dokonce přestal používat úplně.

Nicméně základní princip autority autora nikdy nezmizel. Pořád funguje, a nedávno dokonce opět výrazně nabral na relevantnosti, když Google nejprve aktualizoval svá pravidla Search Quality Rater Guidelines (SQRG), a 1. srpna 2018 pak provedl také zásadní aktualizaci svého algoritmu.

Je tedy autorita autora nyní jedním z faktorů ovlivňujících umístění ve výsledcích? Nejspíš ne, nicméně vzhledem k tomu, že pravidla SQRG popisují, kam Google chce směřovat své algoritmy, má smysl jí věnovat pozornost.

Proč by mě autorita autora měla zajímat?

Uživatelé, kteří vyhledávají informace na jisté téma, upřednostňují důvěryhodné zdroje. Když například článek o nejnovější aktualizaci Googlu napíšou dva autoři, z nichž je jeden uznávaná kapacita v oboru SEO a druhý neznámý bloger, kterému z nich budete důvěřovat více?

Ve většině případů nejspíš článku od známého odborníka, protože je v daném oboru autoritou.

Nyní tento příklad uveďme do reálného kontextu SEO: Google, jak ho známe, bude chtít tento myšlenkový postup zachytit v algoritmu, který následně aplikuje na webové vyhledávání. A právě zde vstupuje do hry autorita autora.

Ačkoli většina SEO konzultantů již autoritu autora opomíjí, SEO v dnešní době klade velký důraz na odbornost, důvěryhodnost a právě autoritu. Vyhledávačům je proto vždy nutné vysvětlit, kdo je autorem daného obsahu.

„Skutečnost, že autorova reputace a důvěryhodnost jsou nyní zahrnuty v pravidlech Quality Rater Guidelines, je významná,“ napsal uznávaný odborník ve světě digitálního marketingu Mark Traphagen.

Roli autority autora v dnešní době ještě umocňují tzv. fake news, které se staly ožehavým a diskutovaným tématem. Autorita autora tak může při správném využití snížit množství falešných informací, které se dostanou k velkým cílovým skupinám uživatelů.

Jak dám o autoritě autora vědět vyhledávačům?

Úspěšnou komunikaci autority autora zajišťují tři důležité prvky:

  1. Stránka O mně (O nás)
  2. Odkazy na profily na sociálních médiích
  3. Autorův životopis u každého publikovaného článku

Dalo by se říci, že vše se točí kolem stránky O mně. Jedná se totiž o hlavní zdroj informací o autorovi, na který odkazují veškeré články a profily na sociálních médiích.

Stránka O mně

Cílem této stránky je detailně vysvětlit, proč je autor v daném oboru autoritou a důvěryhodným odborníkem.

Co by na této stránce nemělo chybět:

  • Zkušenosti v dané oblasti
  • Organizace, s kterými autor spolupracuje
  • Získaná ocenění
  • Úspěchy
  • Odkazy na stránky dokládající autorovu autoritu jako například stránky na Wikipedii či rozhovory ve známých médiích
  • Články publikované na dalších důvěryhodných stránkách

Do stránky rovněž vložte typ strukturovaných dat Schema.org s názvem Person, který komunikuje, o kom daná stránka pojednává a kde najít jeho stránku O mně a profily na sociálních médiích.

Příklad:

<script type="application/ld+json">
{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "Person",
"email": "[email protected]",
"image": "https://www.contentkingapp.com/wp-content/uploads/2018/03/steven.png",
"jobTitle": "VP of Community",
"name": "Steven van Vessum",
"birthDate": "1986.07.20",
"url": "http://www.contentkingapp.com/about-us/team/steven/",
"sameAs": [
"https://www.facebook.com/stevenvanvessum",
"https://www.linkedin.com/in/stevenvanvessum/",
"https://twitter.com/Stevenvvessum/"
]
}
</script>

Odkazy na profily na sociálních médiích

Profily autora na sociálních médiích pomáhají utvářet jeho image a autoritu. Na těchto profilech nesmí chybět jméno, krátké bio a odkazy na stránku O mně a další profily na sociálních médiích.

Životopis u každého publikovaného článku

Sekce 2.5.2 pravidel SQRG uvádí, že abyste mohli naplno využít potenciál Author Ranku, je nezbytné, aby každá publikovaná stránka obsahovala informace o tom, kdo je za ni zodpovědný a kdo daný obsah vytvořil:

Toto pravidlo je obzvláště důležité pro články. Doporučujeme, aby autorův životopis obsahoval následující informace:

  • Jméno
  • Popis odbornosti a autority v daném oboru
  • Odkazy na profily na sociálních médiích: Twitter, Facebook a LinkedIn
  • Odkaz na stránku O mně

V případě, že není možné zahrnout všechny tyto informace, je prioritou odkaz na stránku O mně, který by v životopise za žádnou cenu neměl chybět.

Dále implementujte také Schema.org typ strukturovaných dat s názvem Article, který v poli Author odkazuje na autora a v poli Publisher na vydavatele.

Jak zvýším svou autorskou autoritu?

Řekněme, že jste zvládli splnit vše z výše uvedeného. Co teď?

Jakožto autor budete nejspíš chtít svou autoritu zvýšit. Jak toho ale dosáhnout?

Růst autority ovlivňují zejména tyto tři faktory:

  • Publikování článků na důvěryhodných stránkách, avšak pouze těch, které blízce souvisí s vaší odborností (samozřejmostí je dobře sepsané bio). Nemůžeme být odborníci na všechna témata, takže se, jak se říká, držte svého kopyta.
  • Růst počtu sledujících a obecně aktivita na sociálních médiích
  • Zapojování se do internetových diskusí na dané téma, poskytování rozhovorů a citací jiným stránkám.

Autorita je pro vyhledávače čím dál důležitějším aspektem, takže pokud jste kapacitou ve svém oboru a publikujete online, zajistěte, aby o tom věděly. Vyhledávače za vás totiž následně poskládají mozaiku a uplatní vaši autoritu na všechny vámi publikované články!

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků