Pokud máte zvlášť desktopovou verzi webu a zvlášť verzi pro mobilní zařízení, musíte vyhledávačům objasnit jejich vzájemný vztah, aby poznaly, kterou verzi mají uživateli zobrazit. Zároveň se tak vyhnete problémům s duplicitním obsahem.
Pár rad při implementaci atributu rel="alternate" mobile:
Když se mluví o rel=”alternate” mobile, rel=”alternate” media tagu nebo rel=”alternate” media atributu, myslí se tím následující:
Tento atribut signalizuje vyhledávačům, jaký je vztah mezi desktopovou a mobilní verzí webu. Pokud máte zvlášť desktopovou a mobilní verzi a chcete mít správně optimalizovaný web, měli byste používat atribut rel=”alternate” mobile
. V současnosti ho podporuje Google a Yandex.
Pokud výrazná část vašich návštěvníků prohlíží web na mobilu, je dobré mít samostatnou mobilní verzi webu. Je rozdíl mít dvě různé verze webu (každá má své vlastní URL) nebo používat responzivní design. U responzivního designu existuje pouze jedna verze webových stránek, která se automaticky přizpůsobuje zařízení, na kterém si uživatel web prohlíží.
Pokud máte dvě verze webu, je důležité, aby vyhledávače zobrazovaly správně desktopovou verzi pro desktopové uživatele a mobilní verzi pro uživatele mobilních telefonů.
Můžete ho nastavit buď v HTML nebo v souboru sitemap XML.
V desktopové verzi stránky
V HTML souboru stránky použijte link
tag vedoucí na mobilní verzi stránky:
Mobilní verze se použije, pokud maximální šířka obrazovky zařízení uživatele nepřesáhne 640 pixelů.
V mobilní verzi stránky
V HTML souboru stránky použijte kanonické URL vedoucí na desktopovou verzi:
<link rel="canonical" href="http://www.priklad.cz/">
Kanonické URL tady zabrání problémům s duplicitním obsahem. Říká vyhledávačům, aby indexovaly desktopovou verzi stránky.
Google podporuje atribut rel=”alternate” mobile
i v souboru sitemap XML.
I v případě, že zadáte atribut přes sitemap XML, měli byste na mobilní verzi stránky nastavit kanonické URL směřující na desktopovou verzi.
Aby vyhledávače správně porozuměly vztahu mezi desktopovou a mobilní verzí stránky, desktopová verze musí mít nastaven atribut rel=”alternate” mobile
a mobilní verze musí mít zase kanonické URL směřující na desktopovou verzi.
Každé desktopové stránce by měla odpovídat pouze jedna mobilní stránka a naopak.
Nepoužívejte tagy rel=alternate mobile a rel=canonical směřující na URL, která přesměrovávají na jiné stránky. Pro vyhledávače jsou to matoucí signály.
I když to není proti žádným pravidlům, obecně platí, že by se u atributu rel=”alternate” mobile
neměla používat relativní URL. Vyhledávače je někdy špatně interpretují. Totéž platí i pro další použití link
tagu: kanonické URL, hreflang
atribut a stránkování
.
Zkuste Test použitelnosti v mobilech od Googlu, abyste zjistili, jestli je váš web optimalizovaný pro mobilní telefony.
Jde spíše o signál než direktivu. I když vyhledávače tento atribut většinou respektují, nemusí to tak být vždy.
Ne, pokud máte responzivní web, není třeba tento atribut nastavovat. Používá se pouze v případě, že máte zvlášť verzi webu pro desktopy a pro mobily (každá z nich má vlastní URL).
Vyhledávače dávají stále přednost desktopové verzi webu před mobilní. Když se tedy budou rozhodovat, jestli je váš web pro zadaný požadavek relevantní, budou posuzovat desktopovou verzi. Google nicméně oznámil, že se to v průběhu roku 2018 změní a převahu získá mobilní verze webu. Půjde o tzv. “mobile-first index”.
Narozdíl od všeobecného přesvědčení uživatelé mobilů obvykle nechtějí méně obsahu a limitované funkce. Ideální je tedy nabídnout jim kompletní web, ale přizpůsobený pro mobilní zařízení.