AMP stránky ve zkratce

AMP stránky (z anglického originálu Accelerated Mobile Pages) jsou projektem Googlu s cílem vytvořit rychlejší webové prostředí pro uživatele mobilů.

Váš web se bude na mobilních telefonech rychleji načítat a bude (lehce) zvýrazněný mezi ostatními výsledky vyhledávání na Googlu.

AMP stránky mají ale i několik negativních vlastností:

  • Přísné AMP standardy nemusí podporovat všechny funkce vašeho webu.
  • Google získá větší kontrolu nad vaším webem.
  • Reklama pro AMP stránky je v současnosti limitovaná.
  • Implementace AMP stránek vyžaduje zkušenosti s podobnými procesy.

Než se pro implementaci AMP stránek rozhodnete, dobře zvažte všechna pro a proti.

Co jsou AMP?

Jde o open-source iniciativu Googlu s cílem vytvořit rychlejší webové prostředí pro uživatele mobilů. Jsou to v podstatě zjednodušené verze stránek optimalizované pro rychlé načítání na mobilních telefonech.

Proč by vás měly AMP stránky zajímat?

AMP vám pomáhají s optimalizací pro mobilní zařízení
AMP vám pomáhají s optimalizací pro mobilní zařízení

Rychlé načítání

AMP stránky se načítají velmi rychle díky optimalizovanému kódu, ukládání do cache a CDN Googlu (síť pro doručování obsahu). AMP stránky můžou zvýšit míru konverzí a pomoct vám k lepší pozici ve výsledcích vyhledávání.

Příprava na "mobile-first index"

Google oznámil, že mobilní verze stránek budou mít ve vyhledávání větší váhu než desktopové verze (tzv. "mobile-first index"). Mělo by k tomu dojít pravděpodobně v průběhu roku 2018. AMP stránky jsou dobrá příprava na tuto změnu.

Zvýhodnění ze strany Googlu

Google se snaží AMP stránky zvýhodnit ve vyhledávání. Pro zpravodajské weby používající AMP může zobrazit carousel (rotující formát). U jiných případů může pod výsledkem zobrazit blesk. Kromě spokojených uživatelů tedy získáte i speciální pozornost ze strany Googlu.
amp

Jak nastavit AMP stránky

Vedle vašich běžných stránek musíte vytvořit verzi v alternativním formátu v souladu se standardem AMP.

AMP specifikace jsou snadno přístupné a dobře zdokumentované, jejich implementace může ale v tuto chvíli vyžadovat vývojářské zkušenosti. Naštěstí už se ale začínají sem tam objevovat AMP rozšíření pro některé systémy pro správu obsahu, jako je například WordPress.

Při implementaci je důležité řídit se důsledně specifikacemi a před spuštěním stránky zkontrolovat. Po spuštění je dobré provést AMP test Googlu.

Pokud jste svůj web ještě nepřidali do Google Search Console, měli byste to udělat teď. Získáte tam zpětnou vazbu na implementaci AMP stránek.

AMP v Google Search Console

Osvědčené postupy pro AMP stránky

Logické umístění AMP stránek

Pro své AMP stránky byste měli zvolit nějaká smysluplná URL, nejlépe podřízená původní adrese. Pokud máte například stránku https://www.priklad.cz/zmrzlina/, pak by bylo dobré vytvořit její AMP verzi na adrese: https://www.priklad.cz/zmrzlina/amp/.

Jasně definujte vztah mezi AMP a běžnými stránkami

Jakmile dokončíte implementaci, budete mít pro každou stránku dvě různé verze: běžnou verzi a AMP. Pro vyhledávače je třeba jasně definovat jejich vzájemný vztah: na běžnou verzi stránky přidáte atribut rel=”amphtml”. Na AMP stránku přidáte kanonické URL směřující na standardní verzi stránky.

Jasně definujte vztah mezi AMP a běžnými stránkami
Jasně definujte vztah mezi AMP a běžnými stránkami

Můžeme si to ukázat na předchozím příkladu: Standardní verze stránky https://www.priklad.cz/zmrzlina/ bude obsahovat:
<link rel="amphtml" href="https://www.priklad.cz/zmrzlina/amp/" />

AMP stránka bude obsahovat:
<link rel="canonical" href="https://www.priklad.cz/zmrzlina/" />

V případě, že máte na webu pouze AMP stránky, každá z nich by měla mít kanonické URL vedoucí na ni samotnou.

Pro AMP stránky nastavte v Google Analytics samostatné měření

Google doporučuje nastavit v Google Analytics samostatné měření pro AMP stránky,  abyste mohli jejich výsledky objektivně srovnat s výsledky běžných stránek.

Ujistěte se, že vaše AMP stránky fungují tak, jak mají

Stejně jako u běžných stránek i u AMP stránek je nezbytné, aby fungovaly správně. Neměli byste odkazovat na stránky, které nevrací statusový kód 200.

Nevýhody AMP stránek

Limitované funkce

Pokyny pro nastavení AMP stránek jsou velmi striktní. Může se stát, že nebudou moct nabídnout všechny funkce, které nabízí váš standardní web. To může být docela problém například pro e-shopy. V takovém případě AMP stránky nedoporučujeme.

Google získá více kontroly nad vaším webem

Lidem se často nelíbí, že dávají Googlu kontrolu nad tím, jak a kdy jejich web zobrazí. Google bude jednat vždy ve svém nejlepším zájmu, což ale nemusí být v souladu s vaším.

Limitovaná reklama pro AMP stránky

Zisky některých webů závisí na reklamě. Reklama pro AMP stránky je v současnosti hodně limitovaná.

AMP stránky nedokážou všechno

AMP stránky umožňují rychlé načítání, ale jen samy o sobě vám úspěch nepřinesou. V první řadě záleží na tom, jaký obsah na webu máte. Rychlost načítání není primární faktor v algoritmech Googlu a nezajistí vám 1. místo.

Často kladené otázky ohledně AMP stránek

  1. AMP vypadají zajímavě. Měl bych si je pořídit?
  2. Mám přidat AMP stránky do souboru sitemap XML?
  3. Potom, co jsem si pořídil AMP stránky, zvýšil se počet návštěvníků, ale konverze klesly. Jak to?

1. AMP vypadají zajímavě. Měl bych si je pořídit?

V první řadě je třeba zdůraznit, že AMP stránky nejsou jediný možný způsob, jak uspokojit uživatele mobilních telefonů. Existují další prostředky jako responzivní design, optimalizace zdrojového kódu a obrázků v kombinaci s ukládáním do mezipaměti a využíváním CDN - to všechno urychlí načítání vašich stránek. Pokud to všechno máte, je to srovnatelné s AMP stránkami a navíc si udržíte veškerou kontrolu nad obsahem a funkcemi, které nabízíte svým uživatelům.

Pokyny, kterými byste se měli řídit:

  • Nabízí váš web uživatelům spoustu funkcí namísto statického obsahu? V tom případě nejspíš AMP stránky nebudou správnou volbou.
  • Má váš web responzivní design a je optimalizovaný pro rychlé načítání? AMP stránky by vám nejspíš nepřinesly nic navíc a nestály by za tu práci.
  • Závisí váš web na reklamě? Vzhledem k tomu, že reklama pro AMP stránky je hodně limitovaná, neměly byste na ně přecházet.
  • Publikujete nový obsah a přitom měsíc za měsícem vidíte, jak ubývají návštěvníci, protože vaše konkurence používá AMP stránky? V tom případě byste je nejspíš měli také začít používat.
  • Máte web bohatý na obsah, který přivádí nové zákazníky? AMP stránky by se vám mohly hodit. Pomůžou vašemu webu vyniknout a získat více návštěvníků.

2. Mám přidat AMP stránky do souboru sitemap XML?

Pokud používáte jak běžné stránky, tak AMP, není třeba je přidávat do souboru sitemap XML. Atribut rel=”amphtml” je pro Google dostatečným signálem, aby AMP stránky objevil, jak potvrdil John Mueller z Googlu.

Jestli ale používáte výlučně AMP stránky, musíte je do souboru sitemap XML zahrnout.

3. Potom, co jsem si pořídil AMP stránky, zvýšil se počet návštěvníků, ale konverze klesly. Jak to?

Příčin může být několik:

  • Měření návštěvníků na AMP stránkách ještě není příliš přesné. Vracející se návštěvníci mohou být započítáni opakovaně.
  • Návštěvníci, kteří váš web objeví přes carousel, ho často jen proletí aniž by mu věnovali větší pozornost.
  • AMP stránky většinou nepodporují mnoho funkcí, takže možnost interakce s vaším webem může být omezená.

Když se jedná o AMP stránky, měli byste se znovu zamyslet nad klíčovými ukazateli výkonnosti webu.

Zdroje

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků